torsdag 5 maj 2011

Hjärtan till mina fina hjärtan!


Vem gör hemmagjord jordgubbssylt nu för tiden? Gissar att vi som är födda på 70-talet inte är så ruttade på detta område... Men jag minns med glädje när jag var liten och det var dags för själv-jordsgubbsplockning. Vi åkte tidigt på morgonen till Budskär, söder om Göteborg, för att plockar hinkar fulla med röda bär. Man fick mumsa så mycket man orkade när man satt på huk i raderna och sen var det hem och tvätta, rensa, koka saft, koka sylt och frysa... Nu vill jag göra själv och bjuda mina barn på minnen och barndomssmaker!

En stora härliga låda med gubbar kostar idag 7,99 dollar.
Hälften gick till sylt. Hacka, koka, sockra och riva i lite lime. Gudagott! Känns som jag snart platsar i tant-tidningen Allers! Till den smakrika sylten ska det ju vara plättar. Härliga fina hjärtan! Alltså därav rubriken; Hjärtan till mina fina hjärtan.... 

Värmen håller ett gott grepp om oss även idag. Kvällens sushi-middag åts utomhus tillsammans med datorn och Eurovision Song Contest som vi kan se via SVT Play... Om en vecka är det dags för Olivias favvolåt Popular att tävla, så dags att uppdatera sig på övriga låtar/länder som tävlar i år! Men vi är lite besvikna på SVT Play och TV4 Play som gör det allt svårare för oss att se svensk TV då man måste ha en svensk IP-adress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar