tisdag 29 mars 2011

Pizzabagare och knäckebrödsfabrik!

Idag har vi produktutvecklat! Surdeg blev till både knäckisar och pizza! Ni kan inte ana hur kul det är att pyssla med deg. Att jäsa den under värme, att jäsa den i kylskåp, att jäsa den under natten och att jäsa den med bara vatten och mjöl. Det är faktiskt fascinerande att följa allt bubblande och pysande ifrån burkar och bunkar.
Gott knäckebröd är helt underbart. Här finns Wasa Knäckebröd att köpa, men det är ett mer rustikt som Wilmas Knäckebröd man vill ha. Japp, bara att sätta igång, för det blir lite dyrt att köpa över nätet och frakta hit :-)
Så här blev de första knäckebröden med 3 olika smakvarianter; Sea Salt/Svartpeppar, Sesamfrön/Rågvete och Stjärnanis/Sea Salt. Dom blev himmelska! Barnen föll för Stjärnanisen och Jörgen gillade peppar. Kul när det mumsas upp.
Och kan man göra knäckebröd av surdeg, kan man väl göra pizza av surdeg. Denna gång har degen fått jäsa kallt och pizzan blev försvinnande god. Inte en smula kvar. Den toppades av hemmagjord tomatsås med massa vitlök, balsamvinäger och oregano samt parmaskinka, fetaost och mozzarella! Sicket tisdagskalas!


Oj vilken konstig vinkel den här bilden fick :-)

1 kommentar:

  1. Hej Yvonne! Det ser verkligen helt fantastiskt gott ut med knäckisar på surdeg o pizza var en uppstickare. Tar ju helt klart pizzan till andra nivåer!!

    Vilken firande för lilla Olivia. Helt rätt!!! Tiden går sååå fort! En påminnelse om att leva fullt ut varje dag!!

    Här hemma har det dock varit sjukstuga hela veckan. Först Sofia o nu jag. Jag som aldrig var sjuk förr har varit sjuk två gånger den här vintern.:(:( Bävar för hösten o dagisstart...:s För två veckor sedan köpte jag oss en större lgh här i Ääelviken så Sofia får ett eget rum. Så nu går jag i inredningstankar...:) Dock lite nervöst då jag inte sålt min nuvarande ännu.

    Det är då kul att följa er blogg. Keep on writing....!!:)

    Kramar

    SvaraRadera