torsdag 9 december 2010

Luften gick ur...


Oj oj oj idag var det inget roligt att kliva upp 06.45 och gå ned i köket för att steka kyckling i soja och koka spagetti... Efter 4 månader med lunchfix i ottan var det helt enkelt dötrist. Önskar att barnens mat ser ut som på bilden till vänster - men istället är sanningen den till höger! Men lunchmaten som går att köpa i skolan känns inte som ett hälsosamt alternativ, mycket muffin och yoghurt! Så istället, fram med värmetermosarna, hacka lite grönsaker, packa lite frukt, ladda med dricka och en godsak till småfisarna:-)) Så med andra ord - luften har gått ur mig när det gäller att vara mat-tant :-)) Mamma Yvonne, tycker det ska bli extra skönt med jullov i år!

Idag skulle jag haft en sista engelskalektion för denna termin med min tutor, men sent igår kväll ringde hon och hade fått förhinder idag. Det kändes faktiskt bara lyxigt skönt - att få tid att ladda batterierna istället :-)). Sitter här och tar mig en titt i backspegeln när det gäller språk-utvecklingen! Ska göra en liten bekännelse nu.... Engelska språket har alltid varit min akilleshäl! Sagt och gjort, så har jag nu tagit tag i "problemet"! Och visst går det finfint, med vardagsengelskan. Men det jag saknar är att kunna; leka med ord, skriva fyndiga och underfundiga texter, skriva roliga och lockande eventinbjudningar osv. Min tutor Eve säger; You are trying so hard! Take it easy, it will come...

Och visst har jag hunnit gå igenom massor under dessa 2 månader som hon varit min lärare; Overview of Writing, Tools of the trade/grammar review, Word Usage, Sentence Structure, Paragraph Structure och nu är vi inne på Business letters and memos. Visste du att över 60% av alla engelska ord har grekiskt eller latinskt ursprung? Många nya ord har jag ju fått koll på: juxtapose, candor, rampage, extemporaneous, frugal osv. Ett nytt favoritord är ZEALOUS vilket betyder (ivrigt ambitiös). Mitt nästa företag ska få heta Zealous AB....

Vinterjackor!

Vi har varit på en liten shoppingrunda och införskaffat tjockare jackor. Här har Olivia & Philip sina Packable Jackets på sig. Supersmidiga jackor som går att knöla ihop till en tennisboll och trycka ned i backpacken. Det är ju bara på morgonen som jacka behövs då det alltid är varm i luften vid lunchdags!


En ögonblicksbild! Så här ser det ut exakt just nu. Sitter i köket och skriver på datorn. En stor kopp kaffe, levande ljus och så klart en kaka. Och jag tar gärna två... Fick med underbara små godsaker ifrån ett soccer-föräldrarmöte jag var på igår. Yummy!

PS. Vet du vad akilleshär kommer ifrån?
Uttrycket syftar på Akilles som enligt grekisk mytologi doppades i floden Styx av sin mor gudinnan Thetis, för att bli osårbar. Tyvärr var modern rädd för att blöta ned sig, och såg sig tvungen att hålla pojken i hälsenan, som då inte doppades i vattnet, och det blev den enda punkten där osårbarheten inte tog.
Akilles motståndare Paris sköt under trojanska kriget en förgiftad pil i Akilles häl så att Akilles dog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar