tisdag 21 september 2010

Tvättbjörn och massa köttfärs


När jag drog bort gardinerna på morgonkvisten såg jag ett lurvigt djur på vår gräsmatta! Jag ropade på barnen och hämtade kameran. Gissa vad? Jo, en tvättbjörn eller raccoon som man säger här. Den grävde och drog i gräsmattan. Jag öppnade balkongdörren men den var inte sugen på att lämna vår trädgård.... Hmm! Men efter att jag hojtade och skramlade i balkongräcket lommade den sakta ut från vår tomt! Lite läskigt, lite gulligt men visst ska vi se upp för dessa "sötnosar"!

Fakta om raccoonen:
Tvättbjörnarna är odygdiga djur, ökända som trädgårdsplundrare, soptunnebanditer och rymningskonstnärer. Till utseendet kan man ej förväxla dem med något annat djur: Ett rävlikt ansikte med en svart mask över ögonen, en kraftig kattliknande kroppsbyggnad och en randig svans. Tvättbjörnen är allätare och en enorm frossare och läckergom. Det engelska namnet ´raccoon´ kommer ursprungligen från ett nordamerikansk indianuttryck aroughcan eller aracun. Fritt översatt betyder det ´han som gnuggar sina händer.
Storlek: Kroppens längd 55 cm, svansens längd 25 cm.

Vikt: 5-8 kg (ibland tom. 15 kg). Honan ca. 25% mindre än hanen.
Livslängd: Över 12 år i fångenskap. Okänd i naturen

Utbreddning: Södra Canada, USA och Mellersta Amerika.


Efter denna annorlunda start på dagen var det dags för ett engelskapass med tutorn Eve och sen ett matlagninspass i köket! Typ 200 köttbullar, 1 megastor lasagne och massa taco-köttfärs. Lever på hoppet att kock-passen i köket ska minska och mer god mat ska serveras i barnens lunch-boxar! Leve hemma-lagad mat och svensk husman :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar