tisdag 14 september 2010

Hjärnkontoret växer!


Jag har hört att hjärnan är en muskel och ju mer den tränas ju större blir den... Låter prima! För idag har verkligen hjärnan gått på högsta varv hela dagen. Imorgon kommer jag ha träningsvärk. I skallen!

Idag har jag blivit drillad av min tutor. Japp! Nu har jag en privatlärare, Eve, som ska lära mig ALLT inom engelska språket. Jag gillar ju att skriva. Jag gillar även att läsa. Och jag gillar att stava rätt. Men mest gillar jag nog att snacka! Grammatik gillar jag INTE... Vem 17 bryr sig om; adjective, subject, preposition, verb, noun, pronoun, adverb, interjection, clause, conjunction, antecedent and object? Men det har jag jobbat flitigt med idag. Och fortsättning följer varje tisdag och torsdag framöver.

Även barnen pluggar så de blir röda i ögonen.
Idag har Philip gjort Social Studies om hur landet Amerika upptäcktes och vilka som var först här. Jättekul att läsa. Samt Math om; factor rainbows, squares and squares roots. Jag tycker det är otroligt hög nivå jämfört med 5;e klassare i Sverige!

Lilla Olivia har också läxor varje dag. Idag har vi lärt oss om ett nytt matte-verktyg som man använder sig av. Fact Triangles - addition and subtraction facts. Det handlar om enheter - number story, unit box, number model, fact power, double fact and turn-around facts. Hon är 7 år och jobbar med dessa grejer. Inte helt lätt att förstå allt. Hajja att varje varje dag känns som ett långt läx-maraton för oss. Jag kommer att komma hem till Sverige med fantastiskt duktiga barn:-)

Kunde inte låta bli att kolla hur det är med minnet. Kan man göra något för att minnas bättre? Fokus på
hippocampus och långtidsminne....

Minnesfunktioner i hjärnan
Det är tack vare alla nervcellers kopplingar som hjärnan kan lagra och plocka fram information, med andra ord minnen. Forskarna tror att minnet är utspritt över hela hjärnan och att olika minnen skapas genom nervcellernas kopplingar, synapserna, förändras genom en process som benämns minneskonsolidering och som huvudsakligen sker i mellanhjärnan (diencephalon). En viss konsensus råder dock kring den generella fysiska placeringen av minnen i hjärnan, så kallade engrammer: Arbetsminne, spatialt minne - hippocampus.
Deklarativt minne - temporalloben.

Proceduralt minne - cerebellum och striatum.
Konsolidering - diencephalon.
Emotionellt minne - amygdala.
Människor har flera olika sorters minnen. Vi har ett korttidsminne där vi lagrar sånt som vi för tillfället tänker på. Sedan har vi ett långtidsminne som lagrar personliga händelser, exempelvis vem man gick på bio med för en tid sedan. Även vårt språk och andra saker vi lärt oss lagras här.

1 kommentar:

  1. Va kul med en tutor!! Känner precis igen mig, har noll koll på grammatiken utan bara "pratar". Skulle verkligen också vilja lära mig språket bättre. Nu fick jag en idé...:) TACK!

    SvaraRadera