måndag 28 januari 2013

Are American Friendships Superficial?


"No deep friendships," "People form and dissolve relationships too easily," "you don't know if you can really trust people," Har hört det så många gånger; amerikaner är ytliga..... Häromkvällen tittade vi på Stjärnorna på Slottet (om du missat det, titta nu, jättebra) via SVT Play och här tog till och med Robert Gustavsson upp något kring att amerikaner är ytliga. Jag vill, från mitt perspektiv, faktiskt flika in här. Amerikaner är; riktigt trevliga, artiga, generösa och vänliga personer som gillar att snacka. Visst är det mycket roligare i kön på Starbucks när man "tjötar" med snubben i kön framför, eller när man handlar mat på Safeway och kassörskan börjar bubbla om sin dag, eller när man skjutsar barn till träning och föräldrarna som man inte känner hejjar glatt och snabbt startar igång en diskussion. 


Heja amerikanska ytligenheten! Tror svenskar skulle behöva en dos av detta, istället för att gå i "allvarets vinter-dvala" under oktober - mars. Livet blir ju så mycket roligare, du blir faktiskt glad av detta småpratande lite här och lite där. Och tänk vad många roliga kontakter man fått, och vad brett mitt nätverk blivit, bara för att jag gillar ytliga, glada Dudes. Go America, Go!


Appropå kontakter, så blir jag alltid lika glad när "folks" hör av sig efter att hittat denna blogg på nätet. Igår fick jag mail från Lund och en tjej med familj som funderar på att flytta till Palo Alto. Jag tycker det är underbart att få hjälpa med tips och råd om hur det är att flytta utomlands och att landa i USA. My giving back, kind of... efter att ha blivit superbra mottagen av min eviga buddy Sara! Jag minns som igår, när hon med Nils och Alice stod på trappen och väntade med bananmuffins då vi kom från flygplatsen. Det välkomnandet är alla värda! Tack Sara.


Men hur är det nu att leva som "local" i US? Jo tack. himla bra. Förutom ytligheten, solen, sporten, färska frukten och allt annat härligt så börjar jag bli allt mer "local" även i mitt språk. Haha, det kunde man inte tro för 2-3 år sedan. Nu är det barnen som korrigerar uttryck, på det dialektala planet. Pronunciation och Sounds står i språkfokus för min del: tex "flapping T". Tänk, one little letter, kan uttalas på så många olika sätt. Real T, flap T and, stop T. 


http://youtu.be/UMps1maxtVo


Ta ordet Pretty som uttalas "pridi"... eller Internet som på amerikansk engelska uttalas inernet... Ibland blir man confused. Fortfarande tycker jag det är lite töntigt att säga "waader" när jag ber om vatten... Hur är ditt uttal? Kolla in Rachel.com som är en riktigt bra sajt för att lära sig engelska på amerikanskt vis!

Dagens tänkvärt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar