fredag 24 juni 2011

Midsommar - lika svenskt som alltid!



En vecka tidigare än svenska almanackan, firade vi midsommar i USA. Men jag säger Glad Midsommar idag - för nu tror jag ALLA i Sverige firar och säkert äter ett trevligt smörgåsbord och dricker nubbar!

Vi firade vår midsommar på Sveadal, vilket är ett svenskområde som ligger mitt i skogen uppe i bergen vid Morgan Hill. Sveadal benämns som; THE SWEDISH AMERICAN PATRIOTIC LEAGUE OF SAN FRANCISCO. Patriotic betyder ju fosterländsk och league menas ungefär förbund - så verkligen svensk mark vi är på.

Sedan 117 år tillbaka har man arrangerat midsommar här, så traditionerna är gamla och anrika. Vi firade ihop med många av våra goda glada svenska vänner såsom; Linus & Jenny, Catrin & Jonas, Ylva & Rick, John & Anita osv + en massa härliga barn. Och i år var min bror & hans glada familj från Göteborg med på kalasandet då det precis anlänt för semester här. För att kunna sitta lite svalt och mysigt byggdes det tält och fixades med stolar och filtar. För att känna oss extra mycket svenska åkte de blågula tröjorna på hos familjen Ericsson.
 
Pool är alltid lika härligt. Barnen började dagen med ett härligt blött hoppande och simmande! Sen blev det lite basketspel och efter det hungriga magar...

I form av "potluck" gjordes en underbar sommarbuffe och alla familjer hade med sig något matigt bidrag. Lax med hovmästarsås blev min lott. Dock var just såsen slut på IKEA så i år blev det hemmagjord hovmästarsås - riktigt lyxig & smarrig :-) På smörgåsbordet fanns allt gott med - köttbullar, prinskorvar, kokt potatis, rökt lax, jordgubbstårta osv...

Självklart är midsommarstång på plats och vi dansande tills fötterna var gröna. Barnen var hur glada som helst. Spelemän i folkdräkter spelade alla gamla godingarna; Sju vackra flickor, Vi äro musikanter, Å jänta å jag...
 
Å Min bror å jag...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar