fredag 25 juni 2010

Stanford - en av världens vackraste skolor!

Jag är helt frälst i Standford University! Det är ett helt fantastiskt område för att vara en skola. Stanford University öppnades den 1 okt 1891 och det tog över 6 år att bygga skolan. Det var Jane & Leland Stanford som byggde skolan till minne av sig ende son Leland Jr som dog i tyfus bara 15 år gammal. De ville göra något gott för "others people´s children". Idag går det drygt 15 000 studenter på skolan. Vi tog bilen hit med packad picknick-väska. Vi började i Stanford-shoppen, härliga gosiga sportkläder till hela familjen. Barnen valde basket-shorts. Vi satte oss och käkade på gräsmattan framför huvudbyggnade, läste lite böcker och latjade lite boll. Sååå najs!
Efter det tog en tur till Walter Hayes, skolan som barnen skall börja på. Vi hälsade på damerna på kontoret och sa hej samt kollade att allt var rätt kring vår registrering till skolan. Och yes, allt är korrekt. Vi är verkligen lyckliga för att få tillhöra Walter Hayes då skolan är enormt högt rankad här. Den 20 augusti är det dags för Popsickle Welcome - dagen då barnen får redan på vilken fröken det fått samt vilka klasskamrater de får gå med. Skolan börjar den 24 augusti här.
På kvällen hade jag mitt allra första SWEA-träff och mötte tjejer som är boende här i grannskapet. SWEA är ett nätverk för svenskor (bara tjejer får vara mé) som bor utomlands. En mysig kväll med fika och bekantskap med 4 nya tjejer runt Palo Alto. Dom hade alla bott här länge (14 år) och gav mig tips om allt från radiokanaler till mobilabonnemang...

Och på hemmaplan gissar jag att ni alla dricker nubbar och sjunger små grodorna nu! GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!

3 kommentarer:

  1. Det var ju kul att du gillar Stanford University. Det var där jag var visiting professor i början av 1970-talet. Och båda grabbarna var med dit - tillsammans med Birgitta förstås. Det kommer säkert Jörgen ihåg också.
    Ja, vi har varit i Torekov och ätit sill och druckit nubbe. En massa människor dansade också Små grodorna på hamnplanen.
    Jag ska försöka ringa till er nu. 19.15 här så ni kanske inte har hunnit ut.
    Ha det bra!
    Farmor och Farfar

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar blogg Yvonne. Det känns verkligen som man reser med dig och din familj. Så härligt att höra att ni trivs. Jag är också glad för att Jörgen lyckades sälja in den här idéen på dig. Vilken chans för barnen att lära sig både en ny kultur och språk. Jag ser fram emot att läsa mer om er snart igen. Kram från oss som hoppade små grodor i helgen! Jessica n the boys

    SvaraRadera
  3. Hej Jess! Så kul att höra av dig! Japp, här är finfint. Ångrar inte en sekund att vi landat här :-)) Må riktigt gott och 1000 kramar till dig

    SvaraRadera