lördag 26 februari 2011

Glada 80-talet med semlor och disco

Olivia funderar på att bjuda sin klass på semlor den dagen då hon fyller år! Semlor har jag aldrig bakat - bäst att testköra! När Bakeriet ändå var igång blev det lite till; 2 st vetesurdegsbröd på spelt (dinkelmjöl), 2 st vetelängder och minst 40 semlor!
Men allt gick inte som jag ville! 1:a degen till semlorna jäste inte alls. Och inte konstigt för den färska jästen skulle blandas med kall mjölk, stod det i receptet. Äsch, tänkte jag. Då gör vi en ny sats, enligt vårt vanliga kanelbulle-recept. Sagt och gjort, en andra söt deg på jäsning denna dag. Men det kändes surt att slänga 1:a degen som ej jäste upp, så jag kavlade ut och gjorde 2 st veteflätor. Poff sa det, när jag sen satte dem på halvvarma spisen, då kom minsann jäsningen igång. Dom blev kanonfina och supersmarriga.
Nu återstod deg 2 och att rulla semel-bullar. Men....vad hände. Dom fick punka! (bild till vänster ovan, plattisarna) Semlor som ser ut som te-kakor! Ja ja, det här med jäsning är en hel vetenskap! Men med lite hallongrädde och svenskimporterad mandelmassa (hade med i resväskan från i julas) preppad med hallon blev det ett par underbart goda semlor (bild till höger). Men det blir nog inte semlor till Olivias klass - hon tycker vi ska fixa en prinsesstårta istället :-)
 
Här syns surdegsbröd och härliga flätade vetelängder a la 80-tal. Minns från barnsbenen då vi i min familj bredde smör på vetebrödet och drack ett kallt glas mjölk till. Mums!

Semlans historia!
Semlan åts från början enbart på fettisdagen under påskfastan ("fastlagen") i större delen av landet. Senare, när svenskarnas intresse för fastan minskade, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor. I Skåne åts dock fastlagsbullen enligt traditionen enbart på fastlagssöndagen, senare även veckorna före. I dag börjar bageritillverkade semlor säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk.
Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. Detta skulle vara bakgrunden till att semlor äts från fettisdagen och fram till påsk.

Fettisdagen är i Kristendomen den sista dagen i fastlagsveckan och fastan börjar nästa dag, på askonsdagen. Fastlagsveckan är den period då man äter upp sig inför de sju veckornas fasta före påsk. Det finns belägg för att namnet fettisdag använts i Sverige redan 1594 och ordet återfinns i många språk, till exempel i franska: mardi gras (bokstavligen "tisdag fet"). I Skåne och Danmark var det dock på måndagen som man åt de fyllda bullarna, därav den skånska benämningen bullamåndag (på rikssvenska oftast som "blåmåndag""; på danska "bollemandag").

Fredag innebär mys i vår familj. Men denna fredag skulle jag iväg på ett partaj för alla 5:th grade´s moms. Jag var inte ett dugg sugen..... Först härlig stund & mycket mys med Team JYPO. Det blev svenska räkmackor med flingsalt och äkta svensk Citronmajonäs (fick också åka med i resväskan i julas) färska räkor, ägg & lax på hemmagjorda surdegsbrödet. Himmelskt gott, faktiskt. Samtidigt tittade vi på Mästerkockarna på TV4 som fredagsunderhållning!

Nu fokus på mammas party-kväll!
Tema; 80-tal. Jag avskyr att gå bort och inte veta om man ska klä ut sig eller inte. I inbjudan stod det "pris till bästa 80-tals utstyrsel"! Så jag fick ett ryck en kvart innan jag skulle åka. Olivia och jag letade fram allt vi kunde hitta i neonrosa. Det blev hårsprej, toppar, benvärmare.... Ju mer desto bättre :-)
På plats var det hur trevligt som helst. Chick-Flick kallades kvällen hemma hos Liisa Dutton och det blev även filmvisning. 40 mammor minglade, åt fingerfood, drack 80-tals drinkar och skrattade massor. Filmen blev Flashdance - mer 80-tal kan det ju inte bli. Jag minns denna film extra mycket då det var första filmen jag fick se utan att mamma & pappa var med. Järntorget i Göteborg och biografen hette Draken.  Och som du säkert minns är Flashdance en romantisk musikalfilm med Jennifer Beals i huvudrollen. Filmen hade premiär den 15 april 1983. Låten "What a feeling" är fortfarande riktigt skön!
(Foto nedan; Tina, Sara, Yvonne & Laili)

Vilka var mest 80-tal? Jo, svenskorna såklart!

3 kommentarer:

  1. Va duktig du är Yvonne!!:) Visst är det kul att baka o laga mat! Och jag kan tro att det uppskattas mycket av familjen! Kul att du tar upp det med smör på vetekrans. Det hade vi med. Supergott!:)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Det är sååå himla kul att du fortfarande läser bloggen :-) Ohhh ja, vad här bakas och lagas! Trodde aldrig det skulle vara så roligt, men amerikansk mat är båda bra och dålig. All frukt och grönt är helt underbart att ha "från locals" men mycket annat innehåller så galet mycket konstiga grejer, så nu vill jag veta vad vi äter... Sen är det så trevligt att ge bort hembakt - till barnens fröknar, vänner och som presenter när man går bort. Det är mycket uppskattat med svenskt och hemmagjort här! (Ps. jag spar alla recept i en "hemlig egen datakokbok": http://www.awesomeyummyfood.blogspot.com/. Get inspired hi hi)

    Hur har du & Sofia det på hemmaplan? Har förstått att det varit en lååååån kall vinter i år. Jobbigt att dra barnvagn i all snö :-) Men bra träning, kan jag tänka. 1000 varma kramar //Yvonne

    SvaraRadera
  3. Så klart jag läser er blogg!!! Det är jättekul att läsa om allt ni får uppleva, och så lär jag mig ett o annat... Du lägger ju in en hel del fakta i texterna!:)

    Förstår att du gärna bakar. Visst är det kul!! Men jag kan tänka mig att det finns en hel del junk food o precis som du skriver vill vi ju gärna veta vad för bränsle vi tankar våra kroppar med! Vi är ju vad vi äter! Och visst är det himla kul att ge bort homemade!!! o att få!!

    Här är allt bara bra! Vi har haft en fantastisk vinter och det är verkligen superlyxigt att kunna få vara utomhus o bara njuta!!! Dessutom, att rulla barnvagn i oplogad uppförsbacke är bästa crosstrainern! och lägg därtill att det oxå är utomhus i friska luften! Kan inte bli bättre!:)

    Ikväll har vi haft vänner över på middag. Imorn tänker jag se om jag kan finna schyssta termobyxor på rea inför nästa års alla pulkarace o snökrig!!;)

    Massa kramar

    SvaraRadera