måndag 24 januari 2011

Solig surdeg!


Vädret! Visst blir vi glada av en klarblå himmel och varma strålar från solen. Ännu har barnen inte åkt på en enda förkylning under tiden vi varit här och kanske det har med D-vitamin att göra....? Vitamin D är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. Vitamin D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning, men kan även fås med maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter.


Hur som, ett riktigt stark härligt tidigt högtryck har dragit in över San Francisco och det är varmare och soligare än normalt! Det tackar vi för. 68 Fahrenheit motsvara 20 Celcius... Och det är vad vi har i skuggan nu!


Surdeg, steg 1. Surdegsgrund
Jag har läst mycket om surdeg, men alltid tyckt att det verkar lite bökigt och omständigt. Jäsa 3 dagar i rumstemperatur. Mata. Hälla ut! Ska den vara på råg eller vete? Hur vet man om den lever? Hur luktar den rätt? Jo, frågorna är många. Tur att Internet finns :-)


Nu jäklar! Sagt & gjort. Nu är surdegen igång. Och steg 1, verkar funka. Jag blandade 1 dl ljummet vatten och 1/2 dl råg i en glasburk. Sen in i mörkt skåp. Skaka morgon och kväll. Det har jag nu gjort i 3 dagar och idag bubblar det som attans. Wow, jag verkar ha lyckats. Läste på ordentligt innan och visst förstod jag att man kan behöva göra många försök för att få igång surdegsgrunden. Något som satte extra fart var att värma på degen lite. 22-25 grader gjorde nytta + några droppar honung. Den ska se ut som chokladmousse i konsistensen :-)

Nu har jag matat degen för första gången med 1 dl ljummet vatten + 1 1/2 dl rågmjöl. Imorgon bitti ska den in i kylskåpet. Då blir det dags för att sätta första degen på ljäsning. Har siktat in mig på ett honungsbröd.

Man kan dela in surdegsbaket i 3 steg:
1. Starta en surdeg

2. Mata en surdeg
3. Baka med surdeg

Kom ihåg! Undrar man om surdegen är igång är den förmodligen inte det... Det är som när man är kär; är man det så vet man!


Nog är det lite bökigt men nu ser vi framemot varma goda bröd á la Valhalla Bageriet - vilket vi kan längta efter här! Visst ser det ganska gott ut....

1 kommentar:

  1. Coolt med surdegen...!;) Kommer säkert bli supergott! Jag är glutenintollerant så surdegsbröd har jag inte kunnat äta, men det har öppnat ett nytt bageri här i Stockholm som gör glutenfria bröd o bakverk med bara "rena" ingredienser. Inget stärkelse o massa E! Fantastiskt gott och de levererar även till Grand o F12 Gruppen! Och de har surdeg!:)
    Vilken härlig helg ni haft. Förstår att det måste varit speciellt att se gymnastiktävling. Jag var bänkad när EM i Konståkning gick i Göteborg för 3 år sedan.:)
    Så fantastiskt duktig Olivia är!! Helt otroligt att hon redan är på samma nivå. Heja Olivia!!
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera