måndag 10 januari 2011

2 plus i Palo Alto...


Imorse var det riktigt ruggigt inomhus. När jag tittar på termometern visar den bara 2 plusgrader ute och 13 grader inomhus. Ingen värme alls. Philip ska ha PE (Physical Education) under dagen och springa "race", så han var fast besluten att ha shorts! Här byter man nämligen aldrig om på gympan - utan ungarna har precis samma kläder på vanliga lektionstimmar som på Idrotten. Javisst är det lite snuskigt. Är jag en dålig mamma som låter sonen gå bar om benen när det är frost ute? Förmodligen, men så gör ju alla här. Även jag var barbent denna dag, då jag löptränade på Stanford på morgonkvisten. Hur som, Philip hade iallafall mössa på.....

Idag känner jag extra glädje över ALLA mina nya fina härliga väninnor jag lyckats lära känna under mina 6 månader "over here"! I Stockholm har jag ju alla er; Viktoria, Ellen, Tine, Anette, Linda, Petra, Carina osv. Det har tagit flera år att bygga upp ett "nätverk" av tjejkompisar och visst har det varit en oro för mig; att inte hitta "riktiga" väninnor här! Men jag har sååå många goa glada tjejer runt om mig som förgyllar dagarna; finns där när jag har frågor, stöttar när det känns segt och allmänt ger mig glädje i vardagen :-) Som idag, träffade jag Ylva och Colene på löpträningen, cyklade sedan direkt till Coupa Cafe för kaffemys med Tina och Catrin och sedan till yoga med Catrin, Ylva och Colene. Susanna träffade jag i morse på skolan. Här får ni se alla mina godingar:

Susanna Bolander Oscarson, har 3 barn (Clara, Carl & Ebba) varav 2 går på Walter Hays och Olivia leker mycket med Clara i skolan. Susanna kom till Palo Alto i augusti, så vi har kunnat bolla många frågor och funderingar. Susanna kommer från Lund i Sverige men har varit jorden runt de sista åren och kommer närmast från Kina. Susanna är gift med Joakim och bor bara 5 min från oss. Vi älskar båda fika och snack - perfekt kombo! Susanna har vänner i Kina som vi känner från Jörgens Adera-tid. Världen är liten...

Ylva Risano har 2 söner (Niklas & Christopher) och är gift med sporttokiga amerikanen Rick. Philip och hennes äldsta kille spelar ihop i samma fotbollslag. Ylva har sina barn på skolan Escandido och därigenom träffar jag mammor utanför Walter Hays. Ylva har dragit in mig i löpträning på Stanfords Field & Track och fått mig att utmanas via långlöpning typ Half Marathon. Våra barn trivs ypperligt ihop och vi har sikte på en skidresa till Tahoe ihop i februari. Hon kom hit för 20 år sedan som au-pair men är från Täby i Stockholm. Världen är liten....

Charlotte Fors bor i Los Gatos och är en sprudlande energisk tjej som gillar isklättring, är gift med Oscar och har dottern Ebba på 4 år. Min bekantskap med Charlotte började på midsommarafton i Morgan Hill / Sveadal. Charlotte är värsta träningsfreaket som gillar glitter, mobillösningar och spikmattor. Hon kommer också från Stockholm som hon lämnade för 6 år sedan. Charlotte umgås mycket med Jenny & Linus som vi känner från McKinsey-tiden. Världen är liten....

Catrin Anckarman är "gamla" jobbarkompisen från Manpower, som jag aldrig kände till i Sverige. Catrin bor i Los Gatos och har 3 barn (Alexander, Alice och Matilda) och är gift med Jonas. De kommer närmast från London och har varit i Californien sedan augusti. Catrin är också en långlöpare. I april skall vi springa 2, 1 mil över Golden Gate Bridge ihop. Lustigt nog så har vi samma agent som ser om våra hus i Sverige och det bor rakt över Lidingö, på Djursan! Världen är liten....

Tina Odgaard har varit här ett bra tag, 2 hela år. Precis som jag är hon gift med en Jörgen och har en son som heter Philip! Tina bor i Los Altos och är precis lika sportig som alla andra mammor här, cykel och löpning! Tina jobbar i försäkringbranschen när hon är hemma i Stockholm och känner vänner från min Trygg-Hansa tid. Världen är liten...

Colene Vort är den amerikanska mamman som tagit mig under sina vingar - känns det som! Hon är alltid lika hjälpsam och öppen. Hon har 3 kids (Olivia, Alex & Jack). Philip spelar soccer med Alex och Olivia går i samma klass som Jack så vi träffas varje dag. Colene är maraton-tjejen som jobbat i London i många år och dragit in mig i yoga-svängen. Hon är gift med Dave som Jörgen trivs väldigt bra ihop med. Ytterligare en toksportig familj alltså!

Tack alla Ni härliga tjejer! Det är kul "to hang out with you"!

3 kommentarer:

  1. Stor kram tillbaka Yvonne. Jag är glad att du finns här. Du bidrar med så mycket; GLADA SKRATT ( det är det viktigaste! ), härliga fikastunder, djupa samtal och vardagssnack. Glad att Clara funnit en vän i Olivia också. Dubbelt upp med andra ord! Ser fram emot roliga år här med dig/er.
    PoK Sanna

    SvaraRadera
  2. Ps lite fel efternamn dock i bloggen hi hi hi;-) /Sanna Ds

    SvaraRadera
  3. Sanna - hur kunde namnet bli så fel.............. Förlåååååt fru Bolander Oscarson!!!! 1000 kramar du goa glada

    SvaraRadera