tisdag 26 februari 2013

Spring is in the Air.


"It was one of those March days when the sun shines hot and the wind blows cold:  when it is summer in the light, and winter in the shade." 
Charles Dickens



Inte riktigt Mars ännu, men nära.... Och fast man inte tror det, har även Kalifornien flera vintermånader; november och mars räknas som vinter här och vintertid införs. Kvällarna är bäcksvarta redan vid 6-ish. Ruggigt blir det när kvällen kommer. Tofflor, kofta och varmt te är standard. Husen här är typ noll % isolerade, så när det är 2-3 plus ute blir det verkligen råkallt inomhus. Men nu har våren kommit med besked. Hurray! Titta bara vilka underbara träd som blommor i vårt område...



Just detta - att få energi när det är som ruggigast - är svårt - även om jag ofta får höra att du som har så mycket energi. Uforia Studios blev min "räddning" i år. Men nu har min "prova-på-månad" tagit slut och det känns bra! För nu är energin på topp och då räcker det med utomhusträning a la Stanford. Men ta en titt på denna söta kyrka ovan, där tränade jag Zumba, GRIT, uCycle och Revolutions och visst var det revolutionerande för min kropp och knopp! Vissa går till kyrkan för att be, jag går för att svettas....



Något annat man får härlig energi av är glada barn! Idag hade Philip och jag en ensam stund på eftermiddagen, då Olivia var på play date hos bästa kompisen Hyunah. Det är mysigt att ha lite egentid med ett barn i taget, så man får koll på läget: vilka kompisar är roligast, vad pratar man om på lunch, finns det några snygga tjejer på skolan och vilken lärare är roligast....



När man myser måste man ju ha mysfika! Detta är paleo-cocos-bollar. Jag tror nämligen att vårt eco-system är oerhört viktigt att vårda på bästa sätt. Hälso-eco-systemet jag pratar om är det mellan: mat, träning, familj, skola/jobb och kompisar. Äter du bra/rätt, kommer allt att ordna sig. Du sover gott, du har härlig energi, skolan går bra, du är glad, du orkar leka med kompisar och du känner dig nöjd på kvällen när du går och lägger dig. Låter enkelt. Därför är jag nu lite inne på att äta paleo-style, dvs stenålderskost. 


Paleokost, innebär i enkla ord att man äter som stenåldersmänniskan. Kött, fisk, ägg, fågel, frukt, grönsaker, bär, rotfrukter, nötter m.m. Massa goa grejer. Vill du inspireras kommer här några bra tips på sajter:

http://undervarttak.blogspot.com - kolla in Paleoskafferiet.
http://www.multiplydelicious.com/thefood/
http://paleomg.com
http://everydaypaleo.com 

Tillbaka till våren.... visst är det nu det är så skönt att göra rent bilen. Efter vår skidresa till Tahoe var Audin som ett smuts-monster. Då är det bara att dra till biltvätten och vips får man ett skinande ren fordon på 15 min och 15 bucks fattigare. Polerad, dammsugen på insidan, extra tvätt på fäljarna, handtork...you name it! Allt fixat och klart medans man kan käka varma popcorn från popcorns-vagnen!




 Todays thoughtful!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar