onsdag 12 oktober 2016

New York is always a good idea - Part 2

Upp med tuppen, alltså runt 9 am upptäcker vi att det är lite regn i luften. Men vad gör det - vi är ju födda Vikingar. På hotellet kan man få en special Roof Top visning och vi joinar kl 10.00. Upp till våning 34, och näsa mot näsa har vi Chrysler Building som är något av ett landmark för NYC.
Coolt att gå på hotel-taket!
Chrysler Building är en kontorsskrapa i New York med 77 våningar, belägen på Lexington Ave. Byggnadens höjd är 319 meter varav höjden till taket är 282 meter. Byggnaden är den sjätte högsta i USA.

Men dagens plan är att komma högre än så här - vi ska till The Empire State Building. Först landar vi på Starbucks för att mysa med frukost. Här råkar vi glömma plastfickan med CityPasset, men vi har attans tur för den ligger kvar när vi kommer tillbaka 15 min senare....puh!

Nu snabba ben mot Empire State Building. Smidig check in via CityPass, sedan flygplans-koll även här, därefter mot hissarna....

Empire State building ligger på 5th Avenue, dvs i Midtown. Från gatan är byggnaden ganska simpel och ser mest ut som ett hotell. Vi höll nästan på att passera entrén.

Byggnaden är VÄLDIGT hög!

Väl inne i byggnaden, känns entrén bekant från många filmer och är amerikanskt pampig. Bla King Kong har spelats in här.

Sedan dags att åka hiss. Närmaste bestämt till plan 84 - kallas även Main Deck och Open Air Observatory - för att sedan byta till nya hissar för att nå toppen, våning 102.

Top of the World - så känns det när man kliver ut på 102:a våningen.

Man kan cirkulera runt hela översta planet och därmed har man utsikt åt alla håll. Häråt ser man Central Park glimma med lite grönt längst bak....

Ovan foto: Här ser man åt New Jersey hållet, och Hudson River. Tågstationen Hoboken som drabbades av en trist olycka ligger där borta.

Nice View!

Bra säkerhet, men ändå helt öppet. Lagom med folk.

Neråt ser det ut så här.

Uppåt ser det ut så här. Japp, det var nog alla vinklar.

Här kommer då lite intressant fakta:

Empire State Building började byggas i mars 1930 och invigdes den 1 maj 1931. Skyskrapan har 102 våningar och är 381 meter hög (443,2 meter inkl. tornspira och radiomast). Sitt namn har den fått från smeknamnet på staten New York som även kallas "The Empire State".

I hela 42 år var Empire State Building världens högsta byggnad. Det var när det första tornet av de sk. Twin Towers (World Trade Center - WTC) stod färdigt 1973, som titeln fick plockas ner. WTC var hela 30 m högre. Efter det att WTC den 11 september 2001 blev utsatt för en terroristattack, blev Empire State Building återigen New Yorks högsta byggnad, men inte världens. Världens högsta byggnad heter Taipei 101 ( Taipei Financial Center ) och ligger i Taipei, Taiwan som är 508 meter.

Ok, check på ännu en sevärdhet och turistattraktion. Dags för shopping! När man är i Empire State Building är det bara ett stenkast till Broadway Street och grym shopping, bla ligger gamla anrika Macy´s - som varje år genomför Macy´s Thanksgiving Parade, som vi sett på TV många gånger. I år (2016) firar paraden 90 år och kommer sändas den 24 november och ca 10 000 människor deltar i firandet. Stort!

På Macy´s köpte vi en traditionell NY-keps, men galet mycket folk här, så vi avvek ganska snabbt. Ut i regnet och kolla att dom vanliga kedjorna såsom Urban Outfitters, American Eagle, Zara osv. Olivia hade span på jeans-jacka och adidas gympa skor samt butiken Brandy Melville. Vi hade fått tips om att shopping i Soho skulle vara kanon, så vi hoppade i tunnelbanan och rullade till stationen Prince St. Här var ett urmysigt område med fler udda affärer i charmig miljö. Vi slog till en lunch på Delicatessen och åt här Eggs Benedict (så klart) och hamburgare.
I Soho hittade vi massa udda affärer - kolla in denna affär som säljer te. Japp, T2 är namnet.

Efter en lång dag med mycket promenerande tog vi oss till hotellet för snabbt piffande och ombyte av kläder. Sedan ut igen - nu mot Times Square - som Olivia spetsat in sig på i kvällsljus så att skyltarna ska synas coolt.
Singin' in the Rain....
 Kolla klassiska Nasdaq-skylten
 Mycket blinkande
Times Square måste jag personligen säga var en besvikelse. Mycket fattiga människor och ganska smutsigt fick en att hålla hårt i handväskan. Från denna plats sänds varje år nyårsfirande med klassiska bollen som räknar ner och jag har sett så fina bilder på TV. Så var det inte alls i verkligheten....

Vi rullade vidare till en mysig tapas restaurang fick fått tips om i området Hell´s Kitchen. Havana Social hette den och här satt vi i lugn och ro och åt spicy god food. Kolla in dom här flamberande shrimps.

Ännu en dag går mot sitt slut.

Dag 4 - Söndag
Hemresedag är ju alltid förknippat med packning, så vi fyllde resväskorna och lämnade in dem i hotell-receptionen och sedan smet vi ut på stan. Egentligen hade vi tänkt Central Park och High Line, men då det regnade var det inte så lockande med utomhusaktiviteter. Istället gick vi och shoppade jeansjacka och svarta jeans till Olivia samt bombar-jacka till Philip. Utmed vägen gick vi förbi denna byggnad!

Vi passerade även Rockefeller Center ännu en gång, och nu var isen redo för opening...

Sedan bestämde vi oss för en sista tur till WTC och en god härlig sista lunch. Vi ville ha Italienskt... Hmmm, frågade i Info-service och fick grymt tips. EATALY. Wow, vilket mat-rike. På 3e våning i WTC med skön utsikt trodde vi att vi tog rulltrappan upp till en vanlig mataffär. Men väl inne, öppnade sig ett italiensk paradis med olivoljor, ostar, bröd, pasta osv, bara the Best of the Best. En quadrati con Ricotta och en Capricciosa fick bli avslutning på en alldeles underbar helg i NYC.

Mot hotellet och pick up av resväskor. En crazy taxi chaufför körde oss FORT ut till flyget. Vi kom väldigt tidigt och såg att det fanns en tidigare flight mot SFO som hade "last call" med vårt flygbolag. Vi sprang dit och frågade om vi kunde få åka med - och javisst, så vi bara 15 min på flygplatsen och fick komma hem 3 timmar tidigare. Heja JetBlue för grym flexibilitet.

New York, Manhattan, East Coast we will be back! Här är en karta inför nästa gång....