onsdag 12 oktober 2016

New York is always a good idea - Part 2

Upp med tuppen, alltså runt 9 am upptäcker vi att det är lite regn i luften. Men vad gör det - vi är ju födda Vikingar. På hotellet kan man få en special Roof Top visning och vi joinar kl 10.00. Upp till våning 34, och näsa mot näsa har vi Chrysler Building som är något av ett landmark för NYC.
Coolt att gå på hotel-taket!
Chrysler Building är en kontorsskrapa i New York med 77 våningar, belägen på Lexington Ave. Byggnadens höjd är 319 meter varav höjden till taket är 282 meter. Byggnaden är den sjätte högsta i USA.

Men dagens plan är att komma högre än så här - vi ska till The Empire State Building. Först landar vi på Starbucks för att mysa med frukost. Här råkar vi glömma plastfickan med CityPasset, men vi har attans tur för den ligger kvar när vi kommer tillbaka 15 min senare....puh!

Nu snabba ben mot Empire State Building. Smidig check in via CityPass, sedan flygplans-koll även här, därefter mot hissarna....

Empire State building ligger på 5th Avenue, dvs i Midtown. Från gatan är byggnaden ganska simpel och ser mest ut som ett hotell. Vi höll nästan på att passera entrén.

Byggnaden är VÄLDIGT hög!

Väl inne i byggnaden, känns entrén bekant från många filmer och är amerikanskt pampig. Bla King Kong har spelats in här.

Sedan dags att åka hiss. Närmaste bestämt till plan 84 - kallas även Main Deck och Open Air Observatory - för att sedan byta till nya hissar för att nå toppen, våning 102.

Top of the World - så känns det när man kliver ut på 102:a våningen.

Man kan cirkulera runt hela översta planet och därmed har man utsikt åt alla håll. Häråt ser man Central Park glimma med lite grönt längst bak....

Ovan foto: Här ser man åt New Jersey hållet, och Hudson River. Tågstationen Hoboken som drabbades av en trist olycka ligger där borta.

Nice View!

Bra säkerhet, men ändå helt öppet. Lagom med folk.

Neråt ser det ut så här.

Uppåt ser det ut så här. Japp, det var nog alla vinklar.

Här kommer då lite intressant fakta:

Empire State Building började byggas i mars 1930 och invigdes den 1 maj 1931. Skyskrapan har 102 våningar och är 381 meter hög (443,2 meter inkl. tornspira och radiomast). Sitt namn har den fått från smeknamnet på staten New York som även kallas "The Empire State".

I hela 42 år var Empire State Building världens högsta byggnad. Det var när det första tornet av de sk. Twin Towers (World Trade Center - WTC) stod färdigt 1973, som titeln fick plockas ner. WTC var hela 30 m högre. Efter det att WTC den 11 september 2001 blev utsatt för en terroristattack, blev Empire State Building återigen New Yorks högsta byggnad, men inte världens. Världens högsta byggnad heter Taipei 101 ( Taipei Financial Center ) och ligger i Taipei, Taiwan som är 508 meter.

Ok, check på ännu en sevärdhet och turistattraktion. Dags för shopping! När man är i Empire State Building är det bara ett stenkast till Broadway Street och grym shopping, bla ligger gamla anrika Macy´s - som varje år genomför Macy´s Thanksgiving Parade, som vi sett på TV många gånger. I år (2016) firar paraden 90 år och kommer sändas den 24 november och ca 10 000 människor deltar i firandet. Stort!

På Macy´s köpte vi en traditionell NY-keps, men galet mycket folk här, så vi avvek ganska snabbt. Ut i regnet och kolla att dom vanliga kedjorna såsom Urban Outfitters, American Eagle, Zara osv. Olivia hade span på jeans-jacka och adidas gympa skor samt butiken Brandy Melville. Vi hade fått tips om att shopping i Soho skulle vara kanon, så vi hoppade i tunnelbanan och rullade till stationen Prince St. Här var ett urmysigt område med fler udda affärer i charmig miljö. Vi slog till en lunch på Delicatessen och åt här Eggs Benedict (så klart) och hamburgare.
I Soho hittade vi massa udda affärer - kolla in denna affär som säljer te. Japp, T2 är namnet.

Efter en lång dag med mycket promenerande tog vi oss till hotellet för snabbt piffande och ombyte av kläder. Sedan ut igen - nu mot Times Square - som Olivia spetsat in sig på i kvällsljus så att skyltarna ska synas coolt.
Singin' in the Rain....
 Kolla klassiska Nasdaq-skylten
 Mycket blinkande
Times Square måste jag personligen säga var en besvikelse. Mycket fattiga människor och ganska smutsigt fick en att hålla hårt i handväskan. Från denna plats sänds varje år nyårsfirande med klassiska bollen som räknar ner och jag har sett så fina bilder på TV. Så var det inte alls i verkligheten....

Vi rullade vidare till en mysig tapas restaurang fick fått tips om i området Hell´s Kitchen. Havana Social hette den och här satt vi i lugn och ro och åt spicy god food. Kolla in dom här flamberande shrimps.

Ännu en dag går mot sitt slut.

Dag 4 - Söndag
Hemresedag är ju alltid förknippat med packning, så vi fyllde resväskorna och lämnade in dem i hotell-receptionen och sedan smet vi ut på stan. Egentligen hade vi tänkt Central Park och High Line, men då det regnade var det inte så lockande med utomhusaktiviteter. Istället gick vi och shoppade jeansjacka och svarta jeans till Olivia samt bombar-jacka till Philip. Utmed vägen gick vi förbi denna byggnad!

Vi passerade även Rockefeller Center ännu en gång, och nu var isen redo för opening...

Sedan bestämde vi oss för en sista tur till WTC och en god härlig sista lunch. Vi ville ha Italienskt... Hmmm, frågade i Info-service och fick grymt tips. EATALY. Wow, vilket mat-rike. På 3e våning i WTC med skön utsikt trodde vi att vi tog rulltrappan upp till en vanlig mataffär. Men väl inne, öppnade sig ett italiensk paradis med olivoljor, ostar, bröd, pasta osv, bara the Best of the Best. En quadrati con Ricotta och en Capricciosa fick bli avslutning på en alldeles underbar helg i NYC.

Mot hotellet och pick up av resväskor. En crazy taxi chaufför körde oss FORT ut till flyget. Vi kom väldigt tidigt och såg att det fanns en tidigare flight mot SFO som hade "last call" med vårt flygbolag. Vi sprang dit och frågade om vi kunde få åka med - och javisst, så vi bara 15 min på flygplatsen och fick komma hem 3 timmar tidigare. Heja JetBlue för grym flexibilitet.

New York, Manhattan, East Coast we will be back! Här är en karta inför nästa gång....

måndag 10 oktober 2016

New York is always a good idea - Part 1

Att fylla tonåring är stort - Turning 13 - och Olivia´s störta önskan var att få en resa till NYC i present. Denna present blev lite försenad, men nu har vi varit där! Yeah! Det blev en "mother-daughter-weekend" som heter duga. Här kan du läsa, se och inspireras från vår härliga helg i "The Big Apple"!

Dag 1 - Torsdag

Allt började med att vi hämtade Olivia lite tidigare från skolan, och vi åkte till flyget. Pappa Jörgen släppte av oss, spralliga och glada i härligt solsken, på SFO. Vi testade flygbolaget JetBlue för första gången, och det gick smidigt som tåget :-). Planet hade wifi och TV med alla kanaler. Även en "vending machine", som lite såg ut som ett snyggt barskåp, där det bara vara att plocka dricka och snack efter tycke och smak. Så trevligt!

Vi lämnade SFO kl 3 pm, landade i NY kl 9 pm, och vred fram klockan 3 timmar, då det är tidsskillnad och helt plötsligt är klockan midnatt. Ooops, leta taxi mitt i natten...men det var hur easy som helst, och Yellow Cabs fanns överallt. Flat rate innebär ca 55 USD till Manhattan. Stor stad har många flygplatser: Newark, La Guardia och JFK, som vi landade på.

Vi kom till hotellet vid 1 am på natten, och då hade receptionen uppgraderat oss till större rum och vi landade på våning 30. Jippi! Nu var vi sugna på att se "New York by Night" och hoppade ut på gatan, 42nd Street, för att andas storstadsluft. Huga, det var en överraskning, oj vilken hemsk misär (mååånga uteliggare). Känns bäst att hoppa in på hotellet igen, och ge staden en chans i dagsljus!

Sista punkt på programmet innan läggdags var att kolla upp TODAY SHOW. Detta är morgonnyheterna vi följer varje dag till frukost hemma i Palo Alto, som utsänds från NYC. Vi hittade en link: "Visit the TODAY PLAZA!" Japp, första eventet planerat. Dags att sova!

Dag 2 - Fredag
Oj oj, segt att gå upp. 3 timmars tidsskillnad känns faktiskt i kroppen. Men strålande solsken utanför fönstret, fick oss att raskt hoppade i kläderna och promenera upp till Rockefeller Center (Studio 1A, on 48th Street between 5th and 6th Avenues). Vi visste att live showen sänds mellan 7-9 am, och kom inte dit förrens strax efter 9 - men en vakt släppte in oss mitt i sändning och oooops, vi kom med på TV :-) Jag skickade meddelande hem till sonen som sprang och satte på TVn i Palo Alto och YES, han såg oss i rutan.....

Fast facts about: Rockefeller Center:
The famous Rockefeller Center in Midtown Manhattan is an Art Deco NYC landmark. Spanning 22 acres and featuring 19 commercial buildings in New York, Rockefeller Center is one of the most popular attractions in NYC. A beautiful New York destination all year long, the Rockefeller Center is home to numerous NY events, including the lighting of the famous Rockefeller Center Christmas Tree, which is broadcasted live on TV around the world each year.

Efter denna roliga start på dagen, begav vi oss till tunnelbanan med målet; Frihetsgudinnan. Tunnelbanan är ju bara bäst! Snabbt köpte vi kort och började med gula linjen för att byta till blå linje - hur smidigt som helst. Och jag var snabb med att visa mitt studentkort, så Olivia och jag fick åka för samma pris hihi. Vi hoppade av på stationen Wall street, vilket kändes tryggt. Nu kom vi på att magarna var hungriga - vi hade ju inte hunnit frukost - så en nyttig frulle på The Bean och sedan en rask promenad till färjelägret mot Liberty Island....
Tack vare förköp av New York CityPass, så behövde vi ej stå i kö för några biljetter till denna spännande utflykt: State of Liberty/Liberty Island, och Elllis Island.

Om Frihetsgudinnan på Liberty Island. Här kommer lite snabbfakta om New Yorks mest kända turistmål...
Plats: Liberty Island, New York
Höjd (statyn): 46 meter
Höjd (sockel): 47 meter
Total höjd: 93 meter
Total vikt: 225 ton
Antal trappsteg: 397
Invigdes: 28 oktober 1886

Den jättelika statyn har blickat ut över hamnen och hälsat nya besökare välkomna i över 100 år. Vid inloppet till hamnen står hon med sin fackla i den högra handen och den amerikanska självständighetsförklaringen i den vänstra som en symbol och är en universell symbol för frihet och demokrati. Det är inte många som vet att denna symbol för USA är en gåva från det franska folket till minne av den amerikanska revolutionen som stöddes av fransmännen, och som en symbol på vänskap mellan Frankrike och USA.
Statyn är byggd i Frankrike och ritad av Frédéric-Auguste Bartholdi. Statyns insida är ritad av samma man som ritade Eiffeltornet, Gustave Eiffel. Sedan monterades den ner och skeppades över atlanten med båt för att sedan monteras ihop igen på Liberty Island. Invigningen 1886 är kanske det största skådespelet på länge i New York och satte sig djupt i amerikanernas minne. Sedan statyn invigdes 1886 har den besökts av fler än 50 miljoner turister.
Yeah, nu är vi på väg ut för att titta in Lady Liberty - supercoolt!
Men först "flygplanscheck" innan man fick gå på färja, alltså av med skor, bälte, väskor, jackor, vätska etc och gå igenom kontroll. Sedan mot båten.

Olivia blickar ut mot gudinnan.

Båtturen från Ferry Building till Liberty Island tog runt 20 min och var riktigt vacker med hela Manhattan´s hamninlopp i bakgrunden.
Ombord på båten - tog vi plats på övre däck, utomhus. Varm och härlig dag.
Här är vi på Hudson River och tittar in över stan.
Väl ute på ön klev alla iland, och vi plocka åt oss av Audio Guided Tour som erbjuds att ha i öronen medans man strosar runt. Så vackert, vi blev helt tagna av stunden och av att bara vara här IRL....
 Utsikt mot land
 Frihetsgudinnan bakifrån
Stunning view...

Efter en underbar förmiddag på havet, blev det dags för nästa turistattraktion. Men först en kort promenad bland alla Sky Scrapes.

Greenwich Street

Nu har vi kommit fram till Memorial Plaza, som är en vacker grön park med fina härliga träd mitt bland alla skyskrapor, taxibilar och citybrus... Det är dags för verklighet, och vi går tillbaka i tiden till år 2001.

9/11 Memorial and Museum
Här kommer snabbfakta:
On September 11, 2001, nearly 3,000 people were killed, 400 were police officers and firefighters, in the terrorist attacks at the World Trade Center in NYC, at the Pentagon building in Washington, D.C., and in a plane crash near Shanksville, PA.

On any given workday, up to 50,000 employees worked in the WTC twin towers, and an additional 40,000 passed through the complex.

After the September 11th attacks on the World Trade Center, the rescue and recovery clean-up of the 1.8 million tons of wreckage from the WTC site took 9 months.

The phrase ‘Ground zero’, used for the site of the WTC, was originally used to refer to the site of the atomic bomb that exploded over Hiroshima in 1945.

On 9/11 when all the transport of the city was shut down, boat owners managed to transport over 500,000 people from Manhattan Island which is now known as the ‘9/11 boatlift’.

On 9/11, after the first plane hit the North Tower, people in the South Tower wanted to leave but were advised by an announcement to stay at their desks. Some of those who tried to leave were turned back by the security in the buildings before the exits. About 1,120 of them died.

Timeline, September 11, 2001
- 8:46 a.m. - American Airlines Flight 11 (traveling from Boston to Los Angeles) strikes the north tower of the World Trade Center in New York City.
- 9:03 a.m. - United Airlines Flight 175 (traveling from Boston to Los Angeles) strikes the south tower of the World Trade Center in New York City.
- 9:37 a.m. - American Airlines Flight 77 (traveling from Dulles, Virginia, to Los Angeles) strikes the Pentagon Building in Washington.
- 9:59 a.m. - South tower of WTC collapses in approximately 10 seconds.
- 10:03 a.m. - United Airlines Flight 93 (traveling from Newark, New Jersey, to San Francisco) crashes in a field near Shanksville, Pennsylvania.
- 10:28 a.m. - North tower of WTC collapses. The time between the first attack and the collapse of both World Trade Center towers is 102 minutes.

Tack vare vårt CityPass fick vi återigen glida förbi kön och kom snabbt in. Dags igen för hörlurar, och vi lyssnade oss igenom en guidad tour. Vi börjar med att ta oss ned till bottenplan av byggnaden och här fick man se allt i verkligen....

Här är trappan som folk kämpa sig upp för...

Väggen där ett av tornen var fastbultat i.
Blå vägg, kallas Memorial Hall mötte oss i bottenplan - och ska symbolisera den blå himmel som sken denna dag.

På denna vägg står det: "No Day Shall Erase You from the Memory of Time".
Detta är en fras av poeten Virgil och varje bokstav är skapad av stål-bitar som tillvaratagits efter händelsen.
Det ska symbolisera: "Trying to Remember the Color of the Sky on That September Morning" . Väggen är sammansatt av 2 983 (så många människor exakt dog denna dag) individuella handritade skisser, som heder till offren för att minnas dagen som alltså var solig med knallblå himmel...

Även utanför museet, var det oerhört vackert renoverat. Denna "grop" visar exakt var tornet stått och fungerar nu som gravplats, med vackert porlande vatten..Det är utmed denna plats som namnen på alla som gick bort denna dag finns ingraverat.
Hela upplevelsen här kändes gripande, då man såg många sörjande människor i tårar...stämningen var lågmäld med otroligt mycket respekt.  Ett besök här ger verkligen eftertanke.

Efter detta behövde vi lunchmat. Av en slump hamnade vi i Brookfield Center - wow!! Otroligt modernt och stiligt shopping center med grym food court. Ligger fint vid vattnet, utmed Battery Park.
Efter god sushi lunch strosade vi vidare och hamnade, återigen tack vare slumpen, i den här coola byggnaden. WTC - World Trade Center. Wow igen!!

Som ett riktigt Space Ship!
 Fullt med affärer i tre plan - Westfield shopping
Gångar överallt - här knyts WTC + 9/11 Museum + Brookfield Center ihop under mark till ett gigantiskt mall.

Från denna moderna planet, hoppade vi på tunnelbanan och tog oss "hemåt" till Grand Central Station som numera heter Grand Central Terminal. Från sprillans nytt till gammalt och anrikt.
Känns igen från flera amerikanska filmer. Också här var det fullt med butiker, bla låg det en Apple Store på ena balkongen, helt oväntat.
Nu var vi trötta i fötterna efter många mils promenerande. Skönt att ha hotellet dörr i dörr med denna station.

Dags för middag. Dinner Time at Tao. Pan Asian restaurang som specialiserat sig på authentic Hong Kong Chinese, Japanese and Thai cuisines. Behöver jag säga att vi är excited!!!

Vi möts av en stor Buddha staty och visas upp till över våning. Vi får perfekt bord med bästa utsikten över restaurang.  Vi slår till på Crispy Coconut Shrimp with Spicy Thai Peanut Sauce och klassiska Kung Pao Chicken. Yummy yummy. Sedan strosade vi hemåt, trötta i fötterna, för att softa på hotellet. Vilken dag - allt detta på 12h.....

Följ oss vidare - läs om dag 3 och 4 här....