onsdag 30 december 2015

Hawaii - Oahu, Dec 22 - 2015, part 2

Dag 2 - Beach-häng & planering...

Vi vaknade tidigt och åt en hemmafixad frukost på rummet, dvs french baguette, yoghurt, färsk frukt och kaffe från den lokala matmarknaden. Sund start på dagen!
Sedan fullt fokus på att boka in en av sevärdheterna som vi spanat in. Nämligen ett besök på Pearl Harbor. Vi försökte boka detta online en vecka innan avresa, men allt var fullt enligt deras hemsida. Nu ska vi göra ett försök i hotellreceptionen och hoppas de kan hjälpa oss....

Jippii, vi fick 4 av de sista platserna till Pearl Harbor, för hela julvecka. Vilken tur. Att boka upp sig på utflykter i förväg inser vi nu är smart, för nästan allt är slutsålt. Så nu är veckan förplanerad med bilhyrning, middagar, utflykter och solklart mål i sikte - att uppleva hela Oahu!

Oahu

Denna karta blev vår bibel för veckan. Waikiki Beach ligger alltså i botten av cirkel 3. Här kommer lite fakta om Hawaii och ön Oahu.

Hawaii, med smeknamnet "The Aloha State", består totalt av 7 öar: Maui, Kauai, Niihau, Molokai, Oahu och The Big Island, som är den största ön. Ögruppen ligger 3 846 km från Californien. Huvudstaden heter Honolulu och ligger på Oahu.
Barack Obama föddes 1961 i Honolulu, och växte sedan upp nära Kailua Beach.

Waikiki Beach är en av världens mest kända stränder, och är drygt 3,5 km lång.
På 1900-talet var Waikiki ett semester-reträtt för kungligheter. Första hotellet på Waikiki Beach heter Moana Surfrider Hotel och öppnades 1901, och än idag ett välbesökt och välfotat hotell.

Runt 1920 importerade man sand från Californien för att "bygga ut" stranden, som från början var kortare... Stranden har över 4 miljoner besökare varje år, och bästa surfvågorna hittar man mellan maj och september.

Oahu, är den 3e största ön med 950 000 personer som är permanent bofasta, vilket är ca 70% av totala befolkning av hela Hawaii.
Det finns över 125 härliga sandvita beacher på ön Oahu, men här finns också de mest farliga stränderna med tanke på de höga vågorna. Sandy Beach Park är ett av de bästa ställena att titta på coola surfare på, men som också har de högsta vågorna, över 85 feet höga har man uppmätt....

Nu till vår 2a dag - som blev en mysdag och utforskardag runt Waikiki Beach. Badande på en del av Waikiki Beach som kallas Queen´s Surf Beach, med vattentemperatur på 77 Fahrenheit (alltså 25 varma celsius). Här låg även en säl och sov när vi anlände.

Lunch intogs på amerikanska haket Cheesecake Factory utmed huvudgatan Kalakaua Avenue. Fulla i magen tog vi oss tillbaka till stranden bara för att chilla, läsa böcker, titta på surfare, bada och njuta....

Kvällen innebar middag. Lulu´s hade vi varit smarta att förboka, annars får man stå i kö och det tar runt 1h att få ett bord... Nu blev det massa godsaker som Conoconut Shrimp, Ahi Poke, Hot Wings och Teriyaki Steak.

Vill du följa oss vidare på vårt Hawaii-äventyr? Klicka här!

tisdag 29 december 2015

Hawaii - Christmas Vacation on Oahu, part 1, Dec 21 2015

Hello Family & Friends,
Kul att just du är här och kollar in vår JYPO-blogg! Nu var det nästan 100 år sedan något skrevs här, men nu är det dags för ett inlägg. Och inte vilket inlägg som helst, utan en riktigt feel good upplevelse ska nu förevigas...

Oahu. Aloha Hawaii. Waikiki Beach. Honolulu. Mele Kalikimaka.

Dag 1: Waikiki Beach
Måndagen den 21 dec 2015, lämnade vi Palo Alto vid 5-snåret på morgonen och begav oss till SFO för att hoppa på flight till Honolulu. Yes, det ska bli så himla härligt med lite värme. Även att vi bor i Kalifornien blir det verkligen kallt och ruggigt under vintermånaderna. Husen är liksom inte gjorda för kyla...
Sol, värme, vita långa stränder är något vi längtar efter. Efter drygt 5h flight landade vi i Honolulu som är Hawaii´s huvudstad. Härligt! Efter 20 minuters taxiresa kom vi fram till vårt hotel - Hilton Waikiki Beach Hotel. Nice.

Rum 811 blev vår adress och vi kastade av oss jeansen och hoppade i badkläder och tog långa kliv mot stranden - Waikiki Beach. What? Typ 1000 packade sillar låg intryckta på en smal strandremsa och en överraskande besvikelse föll över oss. Hjälp, valde vi fel ö? Vi som velade mellan Maui och Oahu...

Vi klev ut i vattnet och gick barfota i varma vattnet. Kändes bättre. Hittade coolt lunch-hak som hette Duke´s och fick i oss en grym lunch. Ceasar Salad, Burgare och Ribs funkar ju alltid. Nu kändes allt verkligen mycket bättre. Här noterade vi att väldigt många svenskar besöker Hawaii, vid bordet brevid hamnade en svenska barnfamilj :-)

Efter lunch, hittade vi mysig strand med lite mindre folk och härligt chillande avrundande eftermiddagen. En promenix genom stan, kolla folk, massa schyssta affärer och riktigt härlig atmosfär med surfers över allt. Efter salt bad tog vi oss till hotellet och provade hotellpoolen på 10e våningen. Lite lätt blåsigt...men varmt och gott och bubbligt! Hotellet ligger mitt i smeten, bland massa andra skyskrapor och det är verkligen city-feeling.

Dags för första middagen och finklädda, lite trötta då det är 2h ridskillnad mot San Francisco, bestämde vi oss för fisk/sushi/japansk mat. Restaurang Sansei blev valet och plates med Shrimp Dynamite, Panki-crusted fresh Ahi sashimi och sushi blev en kanonstart!

Läs nästa inlägg, dag 2... Klicka här.