torsdag 24 februari 2011

Dom små grå fick jobba idag


Idag fick bullbak, träning och surdeg vila.
Istället fick de små grå hjärncellerna gympa lite. Dags för seminarium downtown i San Franscisco vilket arrangerades av Svenska Handelskammaren.

Titeln var: "BUILDING THE INNOVATIVE CORPORATION" och talare var svenska Sara Öhrvall från Bonnier. Jättekul. Kavajen på och i sällskap med Vesna och Annika tog vi bilen in till stora staden. Lunch, mingel och ett innehållsrikt seminarium blev summa kardemumma! Och hur ska då företag tänka för vara innovativa.... "The best way to predict the future is to invent it"! Ovan ser ni Sara, Vesna, Annika och Gunilla - härliga svenska drivna tjejer i The Bay Area!

Enligt Sara är många företags stora hinder:
- Slow Development (långsam utveckling)
- Lack of Co-ordination (bristen på samordning)
- Bland Product (intetsägande produkter)
- Shortage of Talent (brist på talang)

Många tips & råd kom hon med bla:
- Spook them, alltså de anställda!
- Kill your cashcow
- Release before the release. Fega inte och håll inne med nya produkter för länge...
- Reboot your brain, och tänk i nya banor.
- Stay under the radar
- Hire infectuous people, såna smittar av sig med god energi och annat trevligt...

Och Bonnier, vad vet vi egentligen om detta stora företag? När grundades det? Är det svenskt? Hur stora är dom? Tidningar, böcker, osv. Nog får man kalla detta ett stycke svensk historia....
1804 - En mystisk början!
Gerhard Bonnier startar en bokhandel i Köpenhamn och ger ut sin första bok, Underfulde og sandfardige kriminalhistorien. Som författare angavs den tyske författaren Henrik Spiesz, vilket inte var sant. Vem som verkligen skrev boken är än idag ett mysterium

1837 - Var Napoleon en bluff?
Gerhards son Albert grundar, bara 17 år gammal, Albert Bonniers förlag i Stockholm. Den allra första boken som förlaget ger ut har titeln Bevis att Napoleon aldrig har existerat.

1924 - Dags för dagstidningar
Alberts son Karl Otto Bonnier förvärvar, tillsammans med andra familjemedlemmar, tillräckligt med aktier för att bli majoritetsägare i Dagens Nyheter, en morgontidning som grundats redan 1864.

1929 - Den kolorerande veckopressen
Bonnier köper Sveriges största tidskriftsbolag Åhlén & Åkerlund.


1935 - Trendig kameleont
Vecko-Revyn startas, och har under sin existens bytt skepnad många gånger; det har varit en familjetidning, novelltidning, familjetidning igen och sedan 1977 en ungdomstidning.

1944 - Tidning med sting
Första numret av Expressen utkommer under brinnande världskrig som en reaktion mot nazismen. Tidningen vann popularitet genom att stå på "den lille mannens sida" mot makthavarna och blev efter några år Nordens största dagstidning - en position man behöll fram till 1996.

1950 - Den vandrande vålnaden
Serietidningsförlaget Semic grundas. Förlagets första tidning blev Fantomen.

1965 - En tidning för varje intresse
Specialtidningsförlaget bildas och Veckans Affärer startar. Två av förlagets mest framgångsrika titlar genom åren kom att bli Allt i Hemmet och Allt om Mat.

1973 - Stjärnor på vita duken
Bonnier köper Svensk Filmindustri, SF, som bland annat producerat de flesta av Ingmar Bergmans filmen och filmatiserat Astrids Lindgrens älskade barnböcker.
 
1976 - En rosa succé
Dagens Industri startar, vilket blir basen för ett affärsområde som steg för steg utvecklas genom att starta dagliga affärstidningar runt om i Europa.

1984 - Bland dinosaurier och rymdskepp
Det första numret av Illustrerad Vetenskap utkommer och blev direkt Nordens största magasin för vetenskap, naturvetenskap och teknologi.

1995 - En tidskriftsdrottning för entré
Amelia kommer ut med sitt första nummer. "Kan män bli rumsrena?" och "Från valk till drömkropp" var 2 av premiärumrets omslagsrubriker...
1997 - Hela Sveriges tv-kanal
Bonnier blir delägare i TV4. 10 år senare förvärvar man 98,9% av aktierna. Det mest sedda programmet i TV4´s historia är matchen mellan Sverige och Danmark i Fotbolls-EM den 22 juni 2004, som sågs av 3,8 miljoner tittare.
1998 - Trollkarlen från Hogwarts
Den 1:a boken i J K Rowlings serie om Harry Potter publiceras av Bonnierägda Carlsen Verlag i Tyskland och blir omedelbar succé.

2008 - Du sköna värld
Bonnier köper Nordens ledande premium-betal-tv-bolag som bland annat äger Canal+. Syftet är att hitta och utveckla nya produkter för att möta morgondagens mediekonsumenters behov.

2009 - Lånkonjunktur och vampyrer
Den globala lågkonjunkturen slår hårt mot alla annonsfinansierade medier. Hur ska nu Bonnier slåss mot läsplattor och annat teknisk som landar i vår vardag. Jo, det är därför Sara befinner sig i Silicon Valley som trendspanare...

1 kommentar:

  1. Ååå va kul!! Det är alltid kul med seminarier o det här måste verkligen varit superintressant att lyssna på!!! Bonnier är stort!!:)

    SvaraRadera